Novi podaci iz SIPRI-ove baze podataka o industriji oružja pokazuju da je prodaja oružja od 25 najvećih svjetskih kompanija za proizvodnju oružja i vojnih usluga (kompanija za proizvodnju oružja) u 2019. godini iznosila 361 milijardu američkih dolara. To predstavlja 8,5-postotni realni porast u odnosu na prodaju oružja 25 najboljih kompanija za oružje u 2018. godini.
Američke kompanije i dalje dominiraju, Bliski istok je prvi put zastupljen u top 25
U 2019. godini pet najboljih kompanija za proizvodnju oružja imalo je sjedište u Sjedinjenim Državama: Lockheed Martin, Boeing, Northrop Grumman, Raytheon i General Dynamics. Ovih pet zajedno zabilježilo je 166 milijardi dolara godišnje prodaje oružja. Ukupno se 12 američkih kompanija pojavljuje u prvih 25 za 2019. godinu, što čini 61 posto ukupne prodaje oružja među prvih 25.
Po prvi put se bliskoistočna firma pojavljuje na prvih 25 mjesta. EDGE sa sjedištem u Ujedinjenim Arapskim Emiratima (UAE) stvoren je 2019. godine spajanjem više od 25 manjih kompanija. Nalazi se na 22. mjestu i predstavlja 1,3 posto ukupne prodaje oružja među prvih 25.
„EDGE je dobra ilustracija kako kombinacija visoke nacionalne potražnje za vojnim proizvodima i uslugama, sa željom da postanu manje ovisni o stranim dobavljačima, potiče rast kompanija za proizvodnju oružja na Bliskom istoku,“ rekao je Pieter Wezeman, viši istraživač u SIPRI programu naoružanja i vojne potrošnje.
Još jedna nova firma u top 25 u 2019. godini bila je L3Harris Technologies (rangirana na 10. mjestu). Kompanija je nastala spajanjem dviju američkih kompanija koje su bile u top 25 u 2018. godini: Harris Corporation i L3 Technologies.
Povećava se prodaja kineskih kompanija za oružje, prodaja ruskih kompanija pada
U prvih 25 također su četiri kineske kompanije. Tri su u prvih 10: Kineska korporacija za vazduhoplovnu industriju (AVIC; 6. mjesto), China Electronics Technology Group Corporation (CETC; 8. mjesto) i China North Industries Group Corporation (NORINCO; 9. mjesto). Kombinovani prihod četiri kineske kompanije u prvih 25, među kojima je i China South Industries Group Corporation (CSGC; na 24. mjestu), porastao je za 4,8 posto između 2018. i 2019. godine.
Osvrćući se na porast prodaje oružja kineskih kompanija, viša istraživačica SIPRI-a Nan Tian je rekla: „Kineske kompanije oružja imaju koristi od vojnih programa modernizacije Narodnooslobodilačke vojske.“
Prihodi dviju ruskih kompanija u top 25 – Almaz-Antey i United Shipbuilding – smanjili su se između 2018. i 2019. godine, za ukupno 634 miliona dolara. Treća ruska kompanija United Aircraft izgubila je 1,3 milijarde dolara prodaje i ispala iz prvih 25 u 2019. godini.
Alexandra Kuimova, istraživačica iz SIPRI-a kaže: „Domaća konkurencija i smanjena državna potrošnja na modernizaciju flote bili su dva glavna izazova za Ujedinjenu brodogradnju u 2019.“
Drugi značajni događaji i trendovi u prvih 25
Nakon SAD-a, Kina je predstavljala drugi najveći udio u prodaji oružja od strane 25 vodećih kompanija za oružje u 2019. godini, sa 16 posto. Šest zapadnoevropskih kompanija zajedno je činilo 18 posto. Dvije ruske kompanije na ljestvici činile su 3,9 posto.
Devetnaest od 25 najboljih kompanija za oružje povećalo je prodaju oružja u 2019. u odnosu na 2018. godinu. Najveći apsolutni porast prihoda od oružja zabilježio je Lockheed Martin: 5,1 milijardu dolara, što je realno 11 posto.
Francuski proizvođač Dassault Aviation Group izvijestio je o najvećem procentualnom povećanju godišnje prodaje oružja u iznosu od 105 posto. „Nagli porast izvoznih isporuka borbenih aviona Rafale gurnuo je Dassault Aviation prvi put među 25 najboljih kompanija za naoružanje,“ kaže Lucie Béraud-Sudreau, direktorica SIPRI programa za naoružanje i vojnu potrošnju.
Mapiranje pokazuje kako se globalni jug integrira u globalnu industriju naoružanja
Izvještaj se također osvrće na međunarodno prisustvo 15 najvećih kompanija za proizvodnju oružja u 2019. godini. Ove kompanije prisutne su u ukupno 49 zemalja, putem podružnica u većinskom vlasništvu, zajedničkih ulaganja i istraživačkih pogona.
Sa globalnim prisustvom u 24 zemlje, Thales i Airbus su dvije internacionalno najprisutnije kompanije, a slijede ih Boeing (21 zemlja), Leonardo (21 zemlja) i Lockheed Martin (19 zemalja).
Ujedinjeno Kraljevstvo, Australija, SAD, Kanada i Njemačka su domaćini najvećem broju ovih stranih entiteta. Izvan čvorišta industrije naoružanja u Sjevernoj Americi i zapadnoj Evropi, najveći broj subjekata stranih kompanija ugošćuju Australija (38), Saudijska Arabija (24), Indija (13), Singapur (11), UAE (11) i Brazil (10).
Alexandra Marksteiner iz SIPRI programa za naoružanje i vojnu potrošnju kaže: „Postoji mnogo razloga zbog kojih kompanije za proizvodnju naoružanja žele uspostaviti prisustvo drugim zemljama, a neki od tiih razloga su bolji pristup rastućim tržištima, uspostavljanje zajedničkih programa naoružanja, ili politike u zemljama domaćinima koje kupovinu oružja vežu i za transfere tehnologije.“
Od 49 zemalja koje su domaćini najboljih 15 stranih firmi namjenske industrije, 17 zemalja je sa niskim i srednjim prihodima. „Zemlje na globalnom jugu koje nastoje pokrenuti vlastite programe proizvodnje oružja, zaželjele su dobrodošlicu stranim kompanijama namjenske industrije zbog koristi koje će imati od transfera tehnologije,“ rekao je Diego Lopes da Silva, istraživač u SIPRI-u.
Siemon Wezeman, viši istraživač u SIPRI-u, je naglasio: „Kineske i ruske kompanije namjenske industrije nemaju značajno prisustvo u prvih 15 najvažnijih firmi u ovoj oblasti. Čini se da su sankcije protiv ruskih firmi i ograničenja vladinih preuzimanja od strane kineskih firmi igrale ulogu u ograničavanju njihovog globalnog prisustva.“
Izvor: SIPRI